úterý 10. prosince 2013

Radovan Lipus .:. O smutné továrně

Tak jo ... budu upřímný.
Ikdyž jsme si tuhle knihu vypůjčili z dětského oddělení naší městské knihovny, nepůjčil jsem ji primárně pro syna, ale pro sebe.
Já mám prostě pro továrny všeho druhu slabost.
Příjdou mi romantické, krásné a tajemné ... ikdyž uznávám, že pracovat v nich už tak romantické není. Vím to, zkoušel jsem to.
Staré továrny jsou umělecká díla. Jejich úžasná architektura je prostě něco, co se v dnešní době moderních továrních hal nenosí ... no, ale to jsem trochu odbočil.
Prostě, jakmile jsem z titulní stránky vyluštil skoro nečitelný název "O smutné továrně", musel jsem ji mít. Ale zaujala mě vlastně už ta titulní stránka, složená ze vzorníku různých látek.
Hebká titulní stránka.
Mám rád knihy, které vznikají z koláže něčeho s něčím a obal této knihy to sliboval ...


... a splnil to, co sliboval! Já takovéhle knihy prostě miluji.
Koláže fotek s textílií, doplněné ilustracemi ... tu něco ustřihnout, tu něco přidat, nalepit.
Můj šestiletý syn občas proti podobným knihám brojí ("To je ale ošklivé") a raději by si vypůjčil mnou opovrhované knihy o Bořkovi stavitelovi nebo fotografické knihy o jeho oblíbených kreslených filmech, ale většinou podlehne mému naléhání a propadne kouzlu netradičního vyprávění ;-)

Kniha O smutné továrně je poetický příběh jedné textilní továrny.
Začíná jejím založením pilným tkadlecem Jakubem (v dobách páry a rakouského císaře) a plynule končí v naší smutné součastnosti s nadějnou vizí do budoucna.

 

Není to velké a složité povídání, je to hravé hraní si s náhodnými verši a ukázka toho, jaký osud mají u nás továrny. Od velkého rozmachu s kvalitní výrobou krásných látek, přes vynucené změny výrobního programu nehezkou druhou světovou válkou.
Následuje optimistický poválečný rozkvět a jásavé nadšení schlazené ledovou sprškou komunistického znárodnění, kdy (pod znakem rudé hvězdy) na kvalitě a kráse továrny zas až tak nezáleží.
Přišlo cinkání klíčemi a kupónová privatizace, která strhla halám střechy a uprostřed dřívějších pracovních místností najednou rostou divoké keře a stromy.
Takový rychlý sled historie České republiky pohledem zůčastněné smutné továrny.
Je-li dítko (obracející stránky spolu s rodiči) zvídavé, naskytne se mu zde prostor pro všetečné otázky.
Proč pan továrník s hvězdou na kloptě musel odejít tam, odkud není návratu a proč tomu druhému nějaký stát sebral továrnu, kterou vybudoval jeho děda?
A proč se krade a proč z toho neudělají cukrárnu?

Je jen na vás, jak hluboko se svými odpověďmi půjdete ...

 
 

Kniha získala ocenění Nejkrásnější dětská kniha Podzimního knižního veletrhu Havlíčkuv Brod 2013

O smutné továrně
Napsal Radovan Lipus
Ilustrace: Veronika Podzimková a David Vávra
Koláže Davida Vávry vznikly z fotografií použitých v knize Industriál_paměť_východiska (nakladatelství Titanic, 2007) a vzorníku textilní firmy Familie Rollfs
Fotografie: Zdeněk Helfert
Grafický koncept a sazba: Zuzana Lednická, Studio Najbrt
Vydalo nakladatelství Meander (2013), 1. vydání
www.meander.cz
45 stran

2 komentáře:

Helena Šilhánková řekl(a)...

Tak to byla hezká shoda náhod!Ano, ano, staré továrny mám taky moc ráda. A koláže. Jsem zvědavá, jestli někdy od někoho uslyším, co na tu knížku děti.

Maaristaan řekl(a)...

Tak jsme si ji včera přečetli společně se synem.
Neříkal na ni nic :-) ... ale vydržel až do konce!